În aprilie 2007 am descărcat de pe site-ul lui Cory Doctorow cel de-al doilea volum al său de nuvele, Overclocked; Stories of the Future Present. L-am imprimat într-o formă convenabilă, l-am îmbrăcat într-o copertă frumoasă şi, pînă să-mi dau bine seama ce se întîmpla, l-am citit în trei zile. Iată de ce:
Spre deosebire de A Place So Foreign, Overclocked are scurte introduceri pentru fiecare dintre nuvele. Unul dintre cei mai cunoscuţi autori SF care a făcut celebră această metodă este Isaac Asimov, dar şi Bruce Sterling a adoptat-o pentru cea de-a patra culegere a sa, Visionary in Residence (2006). Cory Doctorow a scris pentru nuvelele din Overclocked introduceri care sînt nu numai agreabile, ci şi informative. Astfel, aflăm că schiţa „Printcrime” a apărut dintr-o discuţie despre dreptul de proprietate intelectuală, că „I, Robot” a pornit de la recitirea volumului clasic al lui Asimov şi considerarea implicaţiilor pe care le-ar avea monopolul construcţiei roboţilor asupra structurii sociale, că „After the Siege” se bazează pe amintirile unei bunici a autorului despre asediul Leningradului, şi aşa mai departe.
Cît priveşte nuvelele propriu-zise, este evident de la prima lectură că Doctorow a învăţat mult mai bine să structureze intrigi, să creeze suspans şi să aleagă subiecte de la publicarea volumului A Place So Foreign încoace.
„Printcrime”, spre exemplu, este o schiţă care a apărut iniţial pe coperta a patra a revistei Nature. Cum ar fi, se întreabă autorul, dacă în viitorul apropiat am putea copia (cu sau fără autorizaţie) nu numai informaţii, ci şi artefacte? Dacă am avea imprimante 3D cu care am putea crea piese pentru aparate de aer condiţionat (să zicem) cu aceeaşi uşurinţă cu care imprimăm azi pagini dintr-o carte de Cory Doctorow? Şi dacă pedeapsa pentru imprimări neautorizate ar include vizite de la trupele antiteroriste şi zece ani de închisoare?
„When Sysadmins Ruled the World” este o nuvelă extrem de dramatică despre sfîrşitul lumii. O combinaţie de atacuri nucleare, biologice şi informaţionale distruge civilizaţia contemporană, iar administratori de sistem suprinşi în locuri de muncă bine protejate (precum protagonistul Felix) supravieţuiesc ici-colo şi utilizează Internetul pentru a se informa şi ajuta unii pe alţii.
„Anda’s Game” (un comentariu intertextual la Jocul lui Ender) este o nuvelă captivantă inspirată de o chestiune cît se poate de reală: jocurile multiplayer din reţea, care în unele cazuri au zeci de milioane de utilizatori, au dus la apariţia unor „ferme” în ţări cum ar fi Mexic sau China – locuri în care, pentru cîţiva bănuţi pe zi, localnicii dezvoltă personaje sau construiesc artefacte virtuale care ulterior sînt vîndute pe Internet spre a fi utilizate de jucători mai avuţi şi cu mai puţin timp la dispoziţie.
„I, Robot” imaginează o societate nord-americană viitoare, UNATS, care combină elemente din Eu, robotul şi O mie nouă sute optzeci şi patru, dar şi referiri glumeţe la „motorul de căutare” sau la „magazinul de mobilă cu pachete plate”. Protagonistul este un poliţist divorţat din Toronto, Arturo, care se străduieşte să-şi crească singur fiica, iar Doctorow ne arată într-un mod foarte convingător cît de tare s-au subţiat graniţele dintre utopie, distopie şi realitate.
„I, Row-Boat” este tot un comentariu intertextual al operei lui Asimov, dar plasat într-un viitor mai îndepărtat. Într-o perioadă în care oamenii s-au transformat în conştiinţe pure ce locuiesc în noosferă, iar nanotehnologia e folosită pentru a ajuta recifele de corali să capete conştiinţă de sine, unii roboţi au ajuns să adopte Legile Roboticii ca pe nişte precepte religioase, iar un robot autointitulat R Daneel Olivaw propovăduieşte... asimovianismul.
„After the Siege” este ultima nuvelă din volum – cea mai lungă şi cea mai emoţionantă. Relatează experienţa unui oraş super-tehnologizat al viitorului care, întrucît nu respectă drepturile de autor, este asediat de trupe ale unor entităţi politice aflate sub influenţa corporaţiilor multinaţionale – pe scurt, trupe din UE, SUA şi aşa mai departe. Protagonista nuvelei este Valentina, o adolescentă de treisprezece ani care trece prin încercări teribile, însă supravieţuieşte asediului, ba chiar găseşte soluţia pentru cîştigarea războiului. Printre elementele SF, precum imprimantele 3D sau „logica închegată”, şi printre cele fantastice, cum ar fi epidemia transmisă prin muşcături care transformă personajele în zombi, cititorii sesizează un mesaj cît se poate de sobru: întreaga oroare a masacrelor şi asediilor se desfăşoară zi de zi lîngă noi. Valentina se simte profund revoltată cînd află că suferinţele concetăţenilor ei sînt filmate în secret de o echipă de la un canal TV de ştiri şi oferite unui public global ca o formă de divertisment.
Nu întîmplător, cel de-al doilea volum de nuvele al lui Cory Doctorow este subintitulat „Poveşti din prezentul viitor”. Cele mai multe dintre aceste povestiri ne îndeamnă să privim cu atenţie prezentul şi să ne gîndim care elemente ale civilizaţiei de acum am dori să ne însoţească în deceniile viitoare. Prin amabilitatea autorului, Overclocked poate fi citit integral (şi gratuit) pe pagina http://craphound.com/overclocked. Vi-l recomand cu plăcere.
(P.S. Fie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina neoficială de web la adresa: http://www.geocities.com/themaddancinggod/Indexr.htm . Lectură plăcută!)
Spre deosebire de A Place So Foreign, Overclocked are scurte introduceri pentru fiecare dintre nuvele. Unul dintre cei mai cunoscuţi autori SF care a făcut celebră această metodă este Isaac Asimov, dar şi Bruce Sterling a adoptat-o pentru cea de-a patra culegere a sa, Visionary in Residence (2006). Cory Doctorow a scris pentru nuvelele din Overclocked introduceri care sînt nu numai agreabile, ci şi informative. Astfel, aflăm că schiţa „Printcrime” a apărut dintr-o discuţie despre dreptul de proprietate intelectuală, că „I, Robot” a pornit de la recitirea volumului clasic al lui Asimov şi considerarea implicaţiilor pe care le-ar avea monopolul construcţiei roboţilor asupra structurii sociale, că „After the Siege” se bazează pe amintirile unei bunici a autorului despre asediul Leningradului, şi aşa mai departe.
Cît priveşte nuvelele propriu-zise, este evident de la prima lectură că Doctorow a învăţat mult mai bine să structureze intrigi, să creeze suspans şi să aleagă subiecte de la publicarea volumului A Place So Foreign încoace.
„Printcrime”, spre exemplu, este o schiţă care a apărut iniţial pe coperta a patra a revistei Nature. Cum ar fi, se întreabă autorul, dacă în viitorul apropiat am putea copia (cu sau fără autorizaţie) nu numai informaţii, ci şi artefacte? Dacă am avea imprimante 3D cu care am putea crea piese pentru aparate de aer condiţionat (să zicem) cu aceeaşi uşurinţă cu care imprimăm azi pagini dintr-o carte de Cory Doctorow? Şi dacă pedeapsa pentru imprimări neautorizate ar include vizite de la trupele antiteroriste şi zece ani de închisoare?
„When Sysadmins Ruled the World” este o nuvelă extrem de dramatică despre sfîrşitul lumii. O combinaţie de atacuri nucleare, biologice şi informaţionale distruge civilizaţia contemporană, iar administratori de sistem suprinşi în locuri de muncă bine protejate (precum protagonistul Felix) supravieţuiesc ici-colo şi utilizează Internetul pentru a se informa şi ajuta unii pe alţii.
„Anda’s Game” (un comentariu intertextual la Jocul lui Ender) este o nuvelă captivantă inspirată de o chestiune cît se poate de reală: jocurile multiplayer din reţea, care în unele cazuri au zeci de milioane de utilizatori, au dus la apariţia unor „ferme” în ţări cum ar fi Mexic sau China – locuri în care, pentru cîţiva bănuţi pe zi, localnicii dezvoltă personaje sau construiesc artefacte virtuale care ulterior sînt vîndute pe Internet spre a fi utilizate de jucători mai avuţi şi cu mai puţin timp la dispoziţie.
„I, Robot” imaginează o societate nord-americană viitoare, UNATS, care combină elemente din Eu, robotul şi O mie nouă sute optzeci şi patru, dar şi referiri glumeţe la „motorul de căutare” sau la „magazinul de mobilă cu pachete plate”. Protagonistul este un poliţist divorţat din Toronto, Arturo, care se străduieşte să-şi crească singur fiica, iar Doctorow ne arată într-un mod foarte convingător cît de tare s-au subţiat graniţele dintre utopie, distopie şi realitate.
„I, Row-Boat” este tot un comentariu intertextual al operei lui Asimov, dar plasat într-un viitor mai îndepărtat. Într-o perioadă în care oamenii s-au transformat în conştiinţe pure ce locuiesc în noosferă, iar nanotehnologia e folosită pentru a ajuta recifele de corali să capete conştiinţă de sine, unii roboţi au ajuns să adopte Legile Roboticii ca pe nişte precepte religioase, iar un robot autointitulat R Daneel Olivaw propovăduieşte... asimovianismul.
„After the Siege” este ultima nuvelă din volum – cea mai lungă şi cea mai emoţionantă. Relatează experienţa unui oraş super-tehnologizat al viitorului care, întrucît nu respectă drepturile de autor, este asediat de trupe ale unor entităţi politice aflate sub influenţa corporaţiilor multinaţionale – pe scurt, trupe din UE, SUA şi aşa mai departe. Protagonista nuvelei este Valentina, o adolescentă de treisprezece ani care trece prin încercări teribile, însă supravieţuieşte asediului, ba chiar găseşte soluţia pentru cîştigarea războiului. Printre elementele SF, precum imprimantele 3D sau „logica închegată”, şi printre cele fantastice, cum ar fi epidemia transmisă prin muşcături care transformă personajele în zombi, cititorii sesizează un mesaj cît se poate de sobru: întreaga oroare a masacrelor şi asediilor se desfăşoară zi de zi lîngă noi. Valentina se simte profund revoltată cînd află că suferinţele concetăţenilor ei sînt filmate în secret de o echipă de la un canal TV de ştiri şi oferite unui public global ca o formă de divertisment.
Nu întîmplător, cel de-al doilea volum de nuvele al lui Cory Doctorow este subintitulat „Poveşti din prezentul viitor”. Cele mai multe dintre aceste povestiri ne îndeamnă să privim cu atenţie prezentul şi să ne gîndim care elemente ale civilizaţiei de acum am dori să ne însoţească în deceniile viitoare. Prin amabilitatea autorului, Overclocked poate fi citit integral (şi gratuit) pe pagina http://craphound.com/overclocked. Vi-l recomand cu plăcere.
(P.S. Fie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina neoficială de web la adresa: http://www.geocities.com/themaddancinggod/Indexr.htm . Lectură plăcută!)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu