În primăvara
anului 2013, la puţin timp după ce terminasem de citit romanul
Surface
Detail, am
început lectura a ceea ce avea să se dovedească ultimul roman din
seria Culturii de Iain M. Banks – The
Hydrogen Sonata (Editura
Orbit, Londra, 2012). Din păcate, lectura a trenat, iar cînd mai
aveam de citit o treime din carte am abandonat, preferînd să
parcurg alte volume. Din fericire, în septembrie 2013 am reînceput
acest roman şi, în mai puţin de o săptămînă, l-am parcurs pînă
la capăt. Să vedem împreună ce a cauzat abandonul şi ce a
motivat revenirea.
The Hydrogen Sonata este
un roman amplu (630 pagini) şi complex. Premisa de bază a intrigii
este că o civilizaţie stelară numită Gzilt se pregăteşte să
sublimeze, iar între civilizaţii mai puţin avansate care ar putea
beneficia de pe urma realizărilor sale materiale ce vor fi
abandonate se desfăşoară o competiţie acerbă. Un aspect
interesant este faptul că, în urmă cu zece milenii, Gzilt s-a
numărat printre cele cîteva civilizaţii care şi-au propus să
fuzioneze pentru a forma ceea ce avea să devină Cultura. Din motive
insuficient de clare, Gzilt s-a retras în ultimul moment din acel
proiect, însă, ulterior, Cultura a tratat această civilizaţie ca
pe un aliat.
Ca urmare a
acestei situaţii, cînd procesul de sublimare este tulburat de lupte
fratricide între regimentele Gzilt, iar civilizaţiile „hoitare”
intră în conflict făţiş unele cu altele, cîteva dintre navele
Culturii caută să aplaneze lucrurile şi să ajute la buna
desfăşurare a sublimării. Dar misterele şi comploturile ce
înconjoară sublimarea sunt o provocare chiar şi pentru Minţile de
la bordul acestor nave.
Unul dintre
firele narative ale romanului urmăreşte o muziciană, Vyr Cossont,
care şi-a propus să-şi petreacă ultimele zile dinaintea
sublimării exersînd şi interpretînd o piesă muzicală deosebit
de dificilă, Sonata Hidrogenului. Piesa fusese compusă cu secole
mai înainte pentru un instrument muzical care nu exista încă, iar
pentru interpretarea ei meşterii aveau să creeze nedecagoncordul –
pentru care ar fi fost necesari muzicieni cu patru braţe. Din
ambiţie, Cossont şi-a implantat o pereche suplimentară de braţe
numai pentru a putea interpreta această piesă muzicală.
Zilele finale ale
civilizaţiei Gzilt sînt umbrite însă de izbucnirea unor conflicte,
iar Cossont scapă in extremis de
un atac devastator de pe planeta Eshri. Însoţită de un android de
luptă, de o creatură de companie şi de un avatar al unei nave de-a
Culturii, ea este trimisă în căutarea memoriei stocate a unui
străvechi cetăţean al Culturii, Ngaroe QiRia, apoi în căutarea
acestuia din urmă.
Un alt fir narativ urmăreşte activităţile unui înalt funcţionar
de stat din Gzilt, septamul Banstegeyn, care, în zilele
premergătoare sublimării, instigă regimentele unele împotriva
altora, o asasinează pe preşedinta în exerciţiu a civilizaţiei,
caută să arunce vina asupra unei civilizaţii „hoitare” şi
aproape antagonizează Cultura. Ca şi în cazul altor personaje
negative din seria Culturii, Banstegeyn pune în mişcare planuri
complexe, manipulează o mulţime de alte personaje, însă de la un
punct încolo constată că evenimentele i-au scăpat de sub control.
Un fir narativ
secundar relatează despre dezbaterile şi acţiunile unor nave din
Cultură. Pe de o parte, acesta conţine unele dintre cele mai
spectaculoase evenimente din intrigă – operă spaţială „pe
ecran lat”, cu bătălii cosmice, urmăriri şi ambuscade. Pe de
altă parte, acesta redă discuţiile dintre Minţi, iar cititorii au
ocazia să observe în ce măsură aceste inteligenţe artificiale
acţionează ca nişte zeităţi benevolente, dejucînd planurile
celor răuvoitori şi îndreptînd evenimentele istorice pe un făgaş
paşnic, dar păstrîndu-le personajelor (post)umane iluzia
autonomiei şi liberului arbitru.
Ca şi alte
romane recente din seria Culturii, precum Matter
sau
Surface
Detail,
The Hydrogen Sonata are
unele decoruri spectaculoase şi memorabile, precum Oraşul-Centură
de pe planeta Kwaalon, satelitul natural Fzan-Juym, care gravitează
la o viteză incredibilă printr-un şanţ săpat în suprafaţa
planetei sculptate Eshri, rîurile şi cascadele de nisip create şi
întreţinute de o dronă excentrică pe orbitalul Dibaldipen sau
dirijabilul Ecuatorial 353 care
transportă Ultima Petrecere a unor hedonişti din Gzilt.
Unele personaje
secundare sînt de asemenea memorabile în excentricitatea lor – fie
şi-au înlocuit ochii cu o pereche suplimentară de urechi, precum
QiRia, fie şi-au implantat zeci de penisuri pe suprafaţa corpului,
ca Ximenyr, ori şi-au accelerat procesele neuronale pentru a
interacţiona cu echipajul digitalizat al astronavei, precum
colonelul Agansu.
Nici recuzita nu
este mai prejos – începînd cu nedecagoncordul despre care vă
relatam ceva mai înainte şi terminînd cu ceva ce pare un accesoriu
sexual sofisticat şi care se dovedeşte a fi arma unui dublu
asasinat. Fie că e vorba despre memorii implantate în globi
oculari, despre o aşa-zisă carte religioasă care conţine, pas cu
pas, instrucţiuni pentru evoluţia tehnologică a unei societăţi
oferite de o civilizaţie considerabil mai avansată sau despre o
creatură de companie bidimensională, Iain M. Banks reuşeşte să-şi
surprindă şi să-şi încînte cititorii pe aproape fiecare pagină.
Desigur, la un
alt nivel, The Hydrogen Sonata
conţine
o ţesătură densă de referiri intertextuale. Sublimarea unei
întegi civilizaţii pentru a li se alătura altora, mai vechi,
într-un plan superior al existenţei aminteşte de Sfîrşitul
copilăriei sau,
mai recent, de Schismatrix.
Cartea pseudo-religioasă ce trasează dezvoltarea tehnologică a
unei civilizaţii evocă planul lui Hari Seldon din Fundaţia.
Textura complexă de intrigi, influenţe şi comploturi ale unor
grupări postumane este întrucîtva similară cu cea din fundalul
seriei Dune. Scena
de început cu muziciana solitară aminteşte de un episod similar
din Hyperion.
Încărcarea minţii personajului feminin secundar Tefwe într-o
serie de clone seamănă cu un procedeu asemănător din The
Ophiuchi Hotline de
John Varley sau din Carbon
modificat de
Richard Morgan. Iar Pyan, creatura sintetică de companie, o
zburătoare plată, dreptunghiulară şi inteligentă, pare o
versiune inofensivă a înfricoşătorilor notuli din Cartea
Soarelui Nou.
Dincolo de toate
acestea, însă, The Hydrogen
Sonata este
parcursă în subtext de o preocupare pentru finalul existenţei şi
pentru ceea ce ar putea (sau nu) să se afle mai departe. Cazurile
entităţilor care au revenit în realitate după sublimare sînt
deosebit de rare – o navă excentrică a Culturii reprezintă o
asemenea raritate. Unii membri ai civilizaţiei Gzilt aşteaptă
sublimarea cu interes, în vreme ce alţii sînt sceptici, sau chiar
îndărătnici. Aproape toţi poartă un soi de ceasuri pe care se
afişează numărătoarea inversă finală – căci, pînă şi în
pragul sublimării, moda moare, dar nu se predă. Cartea sfîntă pe
care s-a întemeiat Gzilt s-ar putea dovedi, în al unsprezecelea
ceas, un soi de minciună – nu revelaţia unică destinată unui
popor ales, ci un mesaj de la o civilizaţie oarecum avansată, dar
banală, către o civilizaţie înapoiată, ca o puzderie de alte
civilizaţii emergente din galaxie. Iar civilizaţiile „hoitare”,
pregătite să facă uz de diplomaţie, manipulare, subversiune sau
(la nevoie) de forţa armelor, amintesc în cinismul lor de rudele
hrăpăreţe care plănuiesc deja cum să înhaţe moştenirea la
căpătîiul unui muribund. Fireşte, şi în societatea galactică
vastă şi complexă imaginată de Iain M. Banks, unele civilizaţii
sublimează, altele devin „vîrstnice”, unele sînt emergente,
altele sînt implicate, iar sfîrşitul uneia nu implică nici pe
departe sfîrşitul tuturor. Lecţia dată de autor, de la o vîrstă
destul de avansată, este că, pînă şi în pragul morţii, viaţa
merge înainte.
Poate tocmai de
aceea finalul seriei este deschis. Dacă Spectrul
lui Phlebas,
care deschidea suita Culturii, lăsa să se înţeleagă că o
îndelungată istorie, la scară galactică, avusese loc înaintea
evenimentelor din intrigă, The
Hydrogen Sonata,
a cărei intrigă este plasată un mileniu mai târziu,
se
încheie cu impresia că numeroase alte evenimente, mari şi mici, se
vor petrece pe această scenă colosală. Din păcate, în anul care
a urmat publicării acestui volum, Iain M. Banks a fost diagnosticat
cu o formă avansată de cancer, iar cîteva luni după aceea s-a
stins. Mai în glumă, mai în serios, anunţa într-un ultim
interviu că, dacă ar fi ştiut din vreme, nu ar fi scris o ultimă
carte mainstream,
ci ar fi ieşit din scenă cum se cuvine, cu un grandios roman din
seria Culturii. Cei care i-au urmărit cariera ştiu că încheierea
îndelungatei sale cariere a adus nu unul, ci trei asemenea romane
ambiţioase – Matter,
Surface
Detail şi
The Hydrogen Sonata –
iar edificiul literar al seriei Culturii va rămîne ca un punct
major de referinţă în istoria literaturii ştiinţifico-fantastice
pentru mulţi ani de acum încolo.
Ar mai trebui să
adaug că, dintre cărţile SF publicate de Iain M. Banks, mai am de
parcurs cîteva, însă despre acelea am să vă relatez cu altă
ocazie...
(P.S. Ediţia a doua a romanelor mele Gangland şi Anul terminal poate fi comandată online, urmînd sugestiile de pe această pagină. Fie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina oficială de web la adresa: http://sites.google.com/site/florinpitea/. Lectură plăcută!)
2 comentarii:
Va asteapta un Infinity's Shore, David Brin, astazi....
@Sorin Camner Vă mulţumesc pentru amabilitate. Unde mă aşteaptă, mai exact? :)
Trimiteți un comentariu