În numărul din iunie 2013 al Gazetei SF, v-am prezentat cîteva sugestii
privind generarea ideilor. Dat fiind că scrierea este o formă
organizată de gîndire, ar fi de dorit ca, după ce aţi generat
idei, indiferent prin ce metodă, să le sistematizaţi într-un fel
pentru a le putea utiliza în etapele următoare ale creaţiei
literare.
În vederea organizării ideilor, e bine să le recitiţi şi să
observaţi care idei sînt înrudite între ele, respectiv care sînt
generale şi care sînt specifice. Separat – într-un alt
fişier-text, dacă lucraţi pe calculator, sau pe alte foi de
hîrtie, dacă scrieţi de mînă – notaţi-le grupat: o idee
generală, dedesubtul ei ideile specifice care îi sînt subordonate,
apoi lăsaţi un rînd alb şi treceţi o altă idee generală, alte
idei specifice subordonate... pînă cînd aţi transferat (sau
transcris) toate ideile de pe lista iniţială.
Desigur, dumneavoastră hotărîţi cum veţi sistematiza ideile,
respectiv după care criterii le veţi grupa. Pentru mine, în
planificarea unui roman, s-au dovedit foarte utile următoarele forme
de organizare:
O secţiune despre fundalul lumii imaginare în care se petrece
acţiunea romanului. Fie că folosiţi un program pentru scrierea
literaturii, fie că folosiţi o simplă agendă, vă va fi util un
set de însemnări în care să specificaţi succint cum funcţionează
societatea despre care scrieţi, care sînt principalele organizaţii,
în ce mod se asigură hrana, energia, transporturile, dacă se
asigură educaţia, sănătatea, securitatea publică (şi în ce
moduri), pe ce căi se desfăşoară comunicaţiile, dacă există
cutume sau tabuuri – şi de ce natură. Fireşte, toate aceste
elemente se vor reflecta în modul în care acţionează, vorbesc şi
gîndesc locuitorii lumii pe care aţi imaginat-o.
O altă secţiune priveşte profilurile personajelor. Pentru fiecare
personaj din proiectul dumneavostră literar ar fi de dorit să
creaţi o fişă în care să menţionaţi descrirerea fizică a
personajului, trăsăturile sale de caracter, tiparele sale
comportamentale, obiceiurile şi tabieturile, scopurile pe care şi
le-a propus, relaţiile în care se află cu celelalte personaje,
direcţia în care urmează să evolueze pe parcursul nuvelei sau
romanului.
O secţiune separată merită dedicată decorurilor. Pentru fiecare
decor în care urmează să se desfăşoare o parte a acţiunii e de
dorit să faceţi o fişă în care să descrieţi locul, să
specificaţi dacă e aglomerat sau nu, ce fac personajele acolo, dacă
are un singur centru de interes sau mai multe, dacă se aud zgomote
sau nu, dacă se văd alte locuri în apropiere, dacă se simt
mirosuri şi aşa mai departe. Ca şi în cazul fişelor de personaj,
descrierile decorurilor vă vor fi de folos în etape ulterioare ale
creaţiei literare.
O altă secţiune ar trebui dedicată recuzitei. Pentru fiecare
element din recuzită – vehicule, arme, unelte, dispozitive,
accesorii, obiecte decorative – ar fi bine să creaţi o fişă în
care să descrieţi înfăţişarea acelui obiect, funcţia pe care o
îndeplineşte, modul de funcţionare, eventual impresiile pe care le
lasă utilizatorilor.
O ultimă secţiune este cea în care veţi prezenta succint
evenimentele din intrigă. Fie că planificaţi un roman sau o
nuvelă, este necesar să împărţiţi acţiunea în porţiuni
unitare. Pentru fiecare capitol veţi avea nevoie de cîte o fişă,
iar în cadrul acelei fişe descrierea acţiunii va fi detaliată pe
scene. În funcţie de întinderea capitolelor, acestea vor cuprinde
una sau două scene (în cazul celor scurte) sau chiar mai bine de o
duzină (în cazul celor lungi). Ca să vă uşureze planificarea
intrigii, pentru fiecare scenă merită să specificaţi ce personaje
sînt implicate, ce recuzită folosesc personajele şi în ce decor.
În principiu, fiecare dintre scene este un fel de mică poveste în
sine, cu un început, o dezvoltare şi un final. E recomandabil să
aibă undeva între 600 şi 1000 de cuvinte şi – atenţie! – să
ducă intriga cu o etapă mai departe sau să adauge ceva la
caracterizarea personajelor. Dacă o scenă nu ajută cu nimic la
avansarea intrigii, nici nu contribuie cu nimic la caracterizarea
personajelor, atunci nu merită inclusă în planul lucrării, necum
să fie scrisă şi publicată în proiectul dumneavoastră literar.
În ceea ce priveşte capitolele, acestea e de dorit să corespundă
unor etape distincte din dezvoltarea intrigii, uşor de recunoscut şi
de înţeles de către cititori. Astfel, pe parcursul planificării,
în cazul fiecărui capitol e recomandabil să vă întrebaţi ce
etapă reprezintă acesta, la ce stadiu ajunge intriga pe parcursul
său şi în ce fel se schimbă personajele sau situaţia de
ansamblu. Iar structura de evenimente a capitolului trebuie să ducă
la acea schimbare.
După încheierea planificării, sînteţi gata să începeţi
redactarea primei versiuni a proiectului dumneavoastră literar. Dar
despre asta vom discuta într-un articol din numărul următor al
Gazetei SF, la rubrica „Etapă cu etapă”...
(P.S. Ediţia a doua a romanelor mele Gangland şi Anul terminal poate fi comandată online, urmînd sugestiile de pe această pagină. Fie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina oficială de web la adresa: http://sites.google.com/site/florinpitea/. Lectură plăcută!)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu