În
2011, într-o companie agreabilă, am făcut o vizită la
importatorii mei preferaţi de la Librăria
Nautilus.
Cu acea ocazie, am achiziţionat un exemplar dintr-o ediţie format
A5 a romanului Surface
Detail (Editura
Orbit, Londra, 2011), al nouălea volum din seria Culturii. De
parcurs, l-am parcurs abia în ianuarie 2013, în altă companie
agreabilă.
Şi iată ce am aflat:
Surface Detail este,
ca şi predecesorul său, Matter,
un roman vast (627 de pagini), complex şi ambiţios. Premisa
intrigii este că, după aproximativ un mileniu şi jumătate de la
Războiul Idiran din Consider
Phlebas,
dintre
civilizaţiile care populează Calea Lactee în acest univers
ficţional, unele au construit infernuri virtuale în care sînt
chinuite copii informaţionale ale persoanelor decedate. Alte
civilizaţii dezaprobă făţiş aceste practici, drept pentru care,
sub tutela unor arbitri aparent neutri, se desfăşoară de cîteva
decenii o serie de conflicte virtuale pentru a decide, fără victime
în lumea reală, care dintre cele două tabere va avea cîştig de
cauză.
Şi dacă tabăra anti-Infern,
fiind pe punctul de a pierde acest război virtual, ar încerca mai
întîi să trişeze, apoi să ducă războiul în realitate?
Unul
dintre firele narative din roman urmăreşte destinul unui personaj
feminin, Lededje Y'breq, care, la fel ca protagonistul romanului Look
to Windward,
este ucisă în primul capitol. Dacă victimele asasinatelor din
piese elisabetane precum Iulius
Caesar, Macbeth sau
Hamlet apăreau
sub formă de fantome ca să îi bîntuie pe criminali şi să ceară
răzbunare, Lededje este recuperată dintr-o dantelă neuronală de o
navă a Culturii, instalată într-un corp clonat şi trimisă înapoi
în civilizaţia sa de importanţă secundară, Sichult, ca să ajute
la demascarea şi pedepsirea asasinului său, mogulul mediatic Joiler
Veppers. În acţiunile sale este sprijinită de o navă asociată cu
Circumstanţele Speciale, Situată
în afara constrîngerilor morale normale,
şi de avatarul acesteia, Demeisen - un personaj la fel de arogant şi
de memorabil ca balaurul Smaug din The
Hobbit.
Un alt fir narativ urmăreşte
tribulaţiile unui veteran al războaielor virtuale, Vatueil, prin
diferite campanii - unele feudale, altele complet nepămîntene - şi
incidente în care este capturat, interogat, eliberat, consultat.
Cititorii împătimiţi ai seriei se vor bucura să constate că
Vatueil nu este un personaj oarecare, iar acţiunile lui slujesc
interese ascunse, bine păzite faţă de civilizaţiile implicate
oficial în Războiul din Ceruri.
Al treilea fir narativ urmăreşte
o cetăţeană a Culturii, Yime Nsokyi, care se implică în
eforturile unei agenţii, Serviciul Serenitar, de a studia un habitat
inteligent abandonat de o civilizaţie străveche, Bulbitianul, însă
lucrurile iau o întorsătură proastă, agenta e singura care scapă
cu viaţă din habitat, iar apoi se pomeneşte prinsă într-un
conflict între mai multe civilizaţii, luptă împotriva unui roi
hegemonizant şi descoperă că în nişte fabrici orbitale
abandonate în jurul unui gigant gazos se construieşte o flotă de
război colosală.
Al patrulea fir narativ urmăreşte
doi voluntari din civilizaţia pavuleană, Prin şi Chay, care s-au
strecurat în infernul virtual menţinut de administraţia de stat şi
care încearcă să evadeze de acolo pentru a alerta opinia publică
în privinţa atrocităţilor comise în acel domeniu. Din păcate,
numai Prin reuşeşte să evadeze, iar însoţitoarea să rămîne
captivă şi, după torturi de nedescris şi o viaţă subiectivă de
pietate într-o mînăstire izolată, e transformată într-o fiinţă
înaripată care trebuie să ucidă de-a binelea cîte un damnat
virtual pe zi pentru a-i pune capăt chinurilor.
Atît din primul cît şi din cel
de-al patrulea fir narativ se desprind apoi fire secundare, unul
urmărindu-l pe mogulul Veppers, celălalt pe voluntarul Prin, care
depune mărturie în parlament.
Ca
şi în Matter,
elementele intrigii converg treptat, iar conflictele escaladează, de
la evenimente minore precum exerciţii virtuale de apărare a unui
habitat orbital pînă la distrugerea spectaculoasă a substratului
bioelectronic pe care rulează infernurile virtuale.
Ce mi s-a părut interesant este
modul în care Iain M. Banks a reuşit să combine în mod
convingător elemente din literatura (post)cyberpunk precum
realitatea virtuală, fundalul tipic operei spaţiale cu civilizaţii
vaste, habitate spaţiale străvechi şi războaie spaţiale, şi
teme ale literaturii clasice, cum ar fi răzbunarea împotriva unui
criminal de rang înalt sau coborîrea în Infern.
Începînd
chiar cu episodul în care Prin evadează din Infern, însă o lasă
în urmă pe Chay, apar o mulţime de trimiteri intertextuale la
mitul lui Orfeu şi Euridice, la Eneida
lui
Virgiliu, la Divina
comedie a
lui Dante Alighieri sau la Paradisul
pierdut al
lui Milton. Torturile psihologice rafinate cu care un demon suprem o
determină pe Prin să se transforme într-un adevărat înger al
morţii care le redă damnaţilor o rază de speranţă numai ca să
le sporească chinurile zilnice evocă în filigran scenele de
spălarea creierului din O
mie nouă sute optzeci şi patru. Pe
de altă parte, multe dintre imaginile infernale din roman
rivalizează cu picturile lui Hyeronimus Bosch.
Probabil nu veţi fi surprinşi
dacă am să menţionez că întregul conflict se termină cu bine,
iar Cultura, prin diplomaţie, operaţiuni secrete şi acţiune
armată unde este cazul, reuşeşte să triumfe încă o dată, să
rezolve o criză majoră şi să-şi extindă din nou influenţa pe
scena galactică. O secţiune numită "Dramatis personae"
anunţă concis, spre final, în ce fel şi-au continuat destinele
diversele personaje din roman. Iar epilogul... veţi vedea
dumneavoastră cînd îl veţi citi. (Cum spunea domnul Mihai-Dan
Pavelescu, lucrurile bune se tac. Uneori înclin să îi dau
dreptate.)
Pe
ansamblu, Surface
Detail este
un roman reuşit, de bună calitate - creaţia unui autor ajuns la
maturitatea artistică. Poate fi citit separat de restul seriei
Culturii, însă contribuie la efectul de ansamblu al acesteia -
anume că universul ficţional în care se petrece este deosebit de
complex şi de dinamic. Din fericire, Iain M. Banks nu i-a lăsat pe
cititori să aştepte prea mult, căci în 2012 a publicat încă un
volum din serie, The
Hydrogen Sonata. Dar
despre acela am să vă relatez cu alt prilej...
(P.S. Ediţia a doua a romanului meu Anul terminal poate fi comandată online, urmînd sugestiile de pe această pagină. Fie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina oficială de web la adresa:http://sites.google.com/site/florinpitea/. Lectură plăcută!)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu