duminică, 16 martie 2014

Ana Antonescu (redactor-şef), "CPSF 09" (2013)

În ultima decadă a lunii septembrie 2013, de la Librăria Nemira din centrul Capitalei, am cumpărat cîteva numere din CPSF Anticipaţia. Pe cel de-al nouălea, ultimul îngrijit în calitate de redactor-şef de doamna Ana Antonescu, l-am parcurs în martie 2014.

Şi iată ce am aflat:

Povestirea lui Paul Di Filippo, "Femaville 29", pleacă de la premise plauzibile (oraşe de coastă americane devastate de un val de maree catastrofal), însă virează într-o direcţie nebănuită. Protagonistul-narator este un poliţist măcinat de o traumă din trecut. Intriga se dezvoltă interesant, cu scene bine decupate, surse de conflict şi tensiune, dar şi raze de speranţă, însă încheierea duce totul în fantastic. Într-o oarecare măsură, efortul copiilor de a reconstrui/ reimagina oraşul lor pierdut sub forma unor construcţii în nisip mi-a amintit de lucrarea de nonficţiune Sandwork expresiv pe care am citit-o în urmă cu cîteva luni.

Urmează un text de Felix Aderca, "Oraşul cu inima de foc", extras din romanul interbelic al acestuia Oraşele scufundate, republicat recent la Editura Nemira. Deşi plasat într-un decor de oraşe submarine, conflictul din text, între muncitori abrutizaţi şi o elită ce pare să fi pierdut legătura cu realitatea înconjurătoare, aminteşte de filmul Metropolis, foarte influent în perioada în care a apărut prima ediţie a romanului.

Oliviu Crâznic ne oferă o amplă cronică a volumului Cuadratura cercului de Gheorghe Săsărman. Paradoxal sau nu, acesta a fost textul care mi s-a părut cel mai interesant din prezentul număr al revistei.

În schimb, Octavian Sava (cel care a inaugurat prima serie CPSF, din 1955, cu "Meteoritul de aur"), contribuie cu povestirea "Dacă Samson n-ar fi întîlnit-o pe Dalila". Este amuzantă, antrenantă, cu multe dialoguri (şi se cunoaşte că autorul a lucrat multă vreme la Radiodifuziune), însă... finalul trebuie citit pe site-ul CPSF Anticipaţia.

Acelaşi Octavian Sava este intervievat de Alexandru Mironov în paginile finale ale revistei cu privire la scriitorii colegi de generaţie, la fandom, la serialele radiofonice şi la volumele publicate de-a lungul vieţii. Din păcate, acesta pare să fi fost cel din urmă interviu al regretatului autor.

Pe ansamblu, CPSF 09 a fost un număr destul de izbutit, mai ales că ilustraţia copertei a fost creată de Tudor Popa şi arată... biblic - dar parcă numărul 10 mi s-a părut şi mai şi, după cum v-am relatat deja aici.

(P.S. Ediţia a doua a romanelor mele Gangland şi Anul terminal poate fi comandată online, urmînd sugestiile de pe această paginăFie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina oficială de web la adresa: http://sites.google.com/site/florinpitea/Lectură plăcută!)

Niciun comentariu: