Într-un articol din luna mai al Gazetei SF v-am
prezentat pe scurt cîteva sugestii referitoare la documentare
în vederea realizării unui proiect literar. După cum probabil
intuiţi, o bogată documentare într-un domeniu va duce la apariţia
unui număr de idei speculative referitoare la acel domeniu. Astăzi
vom discuta despre cîteva metode prin care apariţia ideilor poate
fi stimulată sistematic.
Pentru a genera un mare număr de idei într-un interval scurt de
timp, puteţi încerca unul dintre procedeele de mai jos –
preferabil în singurătate, ca să nu survină întreruperi
nedorite. (Fireşte, fiecare dintre aceste procedee are anumite
avantaje specifice, dar şi cîteva dezavantaje, iar unul dintre ele
nu le exclude defel pe celelalte. Dimpotrivă, vă încurajez să le
încercaţi pe fiecare, pe rînd, şi eventual să le modificaţi
după cum simţiţi nevoia.)
O metodă este aceea numită brainstorming.
Fixaţi-vă o limită de timp (să zicem – o oră) sau o limită de
spaţiu (spre exemplu – 20 000 de semne, dacă scrieţi pe
calculator, sau 10 pagini, dacă scrieţi pe hîrtie), după care
notaţi, concis, toate ideile care vă trec prin minte legate de
subiectul despre care v-aţi propus să scrieţi. Cheia succesului cu
această metodă este să vă suspendaţi spiritul critic şi, în
loc să vă spuneţi că ideea asta e banală, iar aceea a fost deja
tratată mai bine de altcineva, să vă concentraţi asupra misiunii
de a le nota. Efectul va fi ca o avalanşă – nu de zăpadă, ci de
idei – de la un flux firav la unul mai intens pînă la unul
copleşitor prin volum şi prin viteza cu care va năvăli. Fiţi
concis şi notaţi toate ideile cît veţi putea de repede.
O metodă oarecum
similară este scrierea liberă.
Ca şi în cazul metodei brainstorming,
e necesar să vă fixaţi o limită de timp sau una de spaţiu.
Lăsaţi deoparte pentru o vreme ortografia şi punctuaţia şi
scrieţi tot ceea ce vă trece prin cap, exact în forma în care vă
trece prin minte. Nu cenzuraţi, doar notaţi – şi va trebui să
notaţi foarte rapid, fiindcă mintea se mişcă mult mai repede
decît mîinile. Uneori, rezultatul va fi o înşiruire de
banalităţi. Alteori, însă, mintea lăsată să meargă liberă,
prin asociaţii de idei, vă va duce în locuri unde nu aţi fi
bănuit că veţi ajunge vreodată. Iar notele dumneavoastră vor
documenta călătoria.
Ulterior, recitiţi ceea ce aţi scris liber, subliniaţi sau
scoateţi în evidenţă cu un marker porţiunile interesante,
transferaţi-le sau transcrieţi-le în altă parte şi
descotorosiţi-vă de materialul originar.
O metodă strîns
înrudită cu precedenta este scrierea
liberă concentrată.
Acelaşi procedeu ca mai sus, numai că vă veţi concentra mintea
asupra subiectului despre care vreţi să scrieţi şi veţi nota tot
ceea ce vă trece prin cap despre acel subiect. După care –
recitiţi, selectaţi, debarasaţi-vă de restul. (Această metodă
are avantajul că vă familiarizează cu forma scrisă a gîndurilor
şi constituie un bun exerciţiu pentru porţiuni din textul literar
în care, prin tehnica numită „fluxul conştiinţei”, le arătaţi
cititorilor ce se petrece în mintea unui personaj de-al
dumneavoastră.)
O altă metodă,
foarte atrăgătoare şi creativă, este harta
minţii.
Puteţi folosi creioane colorate, markere sau diverse alte
instrumente de scris pentru a construi o schemă nonlineară. În
mijlocul unei foi de hîrtie sau a unei coli de desen, scrieţi ideea
centrală a textului literar pe care doriţi să-l creaţi, apoi
închideţi-o într-un chenar – fie el oval, dreptunghiular,
hexagonal sau de orice altă formă doriţi. De acolo, trasaţi linii
radiale, spre exterior, şi dezvoltaţi ramuri despre chestiuni
secundare sau terţiare referitoare la proiectul literar, fiecare
dintre acestea fiind închise la rîndul lor în cîte un chenar. Pe
o ramură puteţi scrie concis despre personaje – iar pe rămurele
periferice puteţi nota caracterul personajelor, vîrsta lor, scurte
descrieri sau alte detalii relevante. Pe o altă ramură puteţi
scrie concis despre fundalul lumii imaginare despre care scrieţi –
climă, societate, nivel tehnologic, limbaj, organizare şi aşa mai
departe. Pe o altă ramură puteţi scrie despre recuzită, spre
exemplu, sau despre tipul de intrigă, sau despre conflictele dintre
personaje.
Trebuie să reţineţi că, pe măsură ce vă îndreptaţi de la
centru către periferie, veţi trece de la idei generale,
cuprinzătoare, la idei specifice, punctuale. (Şi ar fi recomandabil
să nu începeţi explorarea unei noi ramuri principale pînă cînd
nu aţi explorat-o pe cea dinainte în cele mai mici detalii.)
O altă metodă,
pe care eu, unul, am găsit-o foarte utilă de-a lungul carierei, se
numeşte întrebările
jurnalistului
– numită astfel deoarece un articol din presă trebuie să
răspundă la un set de întrebări pentru a fi complet. Întrebările
sînt după cum urmează: Cine? Ce? Unde? Cînd? Cum? Cu ce scop? Din
ce cauză? Pe marginea subiectului despre care doriţi să scrieţi,
formulaţi variaţiuni pe tema acestor întrebări şi răspundeţi
concis la fiecare dintre ele. Cîteva exemple ar fi: Cine este
protagonistul/ protagonista? Ce evenimente au loc? Unde se desfăşoară
acţiunea? Cînd se petrece acţiunea? Răspunsurile clare şi la
obiect ale întrebărilor detaliate vor constitui elemente utile
pentru proiectul dumneavoastră literar.
Pe de altă parte, dacă plănuiţi să aveţi o carieră literară
pe termen mediu şi lung, este de dorit să utilizaţi şi alte
strategii pentru generarea şi stocarea ideilor. Mai exact, unele
idei disparate, sau care nu au legătură cu proiectul literar
curent, au nevoie la rîndul lor să fie stocate sau tratate într-un
fel, mai degrabă decît să fie lăsate să se scufunde în uitare –
iar ulterior le puteţi recupera, reevalua şi dezvolta.
O metodă (cam
demodată) care v-ar putea ajuta în acest sens este să purtaţi la
dumneavoatră un carnet şi un pix – oriunde veţi merge. Dacă vă
vine o idee, dacă auziţi sau vedeţi ceva interesant, notaţi
chestiunea aceea pe scurt. (Fireşte, puteţi să notaţi în memoria
telefonului mobil, sau vă puteţi înregistra un mesaj vocal, ori
puteţi fotografia ceea ce v-a atras atenţia.) Periodic, aveţi
posibilitatea să răsfoi notiţele din carnet şi puteţi iniţia un
nou proiect literar pe baza unora dintre ideile notate acolo.
O altă metodă
este să aveţi un jurnal de idei – poate într-o agendă format
A5. Acolo ar fi de dorit să notaţi zilnic idei care vă preocupă –
preferabil pe larg, sub formă de propoziţii, fraze şi alineate. Să
zicem că aţi citit un articol într-o revistă de popularizarea
ştiinţei (conform sugestiilor pe care vi le-am făcut data
trecută), aţi citit o carte sau poate aţi văzut un film
documentar, ori unul artistic. Scrieţi în jurnalul dumneavoastră
ceea ce gîndiţi referitor la acel subiect – cît impresia produsă
este proaspătă în memorie. Iar dacă simţiţi nevoia să
speculaţi, să vă imaginaţi alte opţiuni – un final alternativ
pentru un roman, sau o consecinţă posibilă a faptelor din
documentar care nu a fost prezentată pe ecran – cu atît mai bine.
Formatul confortabil al agendei (spre deosebire de dimensiunile mici
ale carnetului despre care discutam în alineatul precedent) vă va
încuraja să vă expuneţi ideile pe larg, mai degrabă decît să
le înghesuiţi în cîteva cuvinte.
Jurnalul vă va
ajuta să scrieţi constant, preferabil zilnic, să vă exprimaţi
într-o formă articulată din punct de vedere gramatical şi logic
şi să vă urmaţi raţionamentele pe baza a diverse subiecte.
(Pentru că scrierea este o formă organizată de gîndire.)
Ulterior, cînd veţi dori să creaţi un nou proiect literar, veţi
putea răsfoi paginile jurnalului de idei, iar unele dintre
alineatele de acolo vă vor furniza material pentru proiect.
Desigur,
indiferent pe care dintre metodele prezentate mai sus o veţi folosi,
ideile vor fi cam alandala, urmînd mai degrabă logica afectivă a
subconştientului decît vreo ordine riguroasă. Ca urmare, într-o
etapă ulterioară va fi necesar să organizaţi ideile. Însă
despre asta vom discuta abia într-un articol din numărul următor
al Gazetei SF, la rubrica „Etapă cu etapă”...
(P.S. Ediţia a doua a romanelor mele Gangland şi Anul terminal poate fi comandată online, urmînd sugestiile de pe această pagină. Fie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina oficială de web la adresa: http://sites.google.com/site/florinpitea/. Lectură plăcută!)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu