În septembrie 1992, în
Colecţia de Povestiri
Ştiinţifico-Fantastice Anticipaţia
nr. 489 îmi făceam debutul literar cu schiţa „Noaptea cea mai
lungă” alături de un alt autor român, Constantin D. Pavel. Piesa
de rezistenţă a acelui număr din revistă o constituia însă o
povestire a autorului american John Varley, „Raid aerian”, în
care deturnarea avioanelor şi luarea de ostatici se împleteau cu
călătoria în timp într-un mod foarte dinamic şi spectaculos. La
puţin timp după ce am parcurs „Raid aerian”, am vizionat la
cinematograf un film SF intitulat „Millennium” (1989), regizat de
Michael Anderson şi care îi avea în rolurile principale pe Kris
Kristofferson şi pe Cheryl Ladd. (Mai multe informaţii despre acel
film puteţi afla aici.)
Filmul semăna şi nu prea cu schiţa despre care vă relatam ceva
mai sus. Premisa era aceeaşi, însă intriga era mai complexă şi
apăreau unele personaje şi evenimente care... nu se regăseau în
text. Cu toate că John Varley era menţionat atît pe afişul
filmului cît şi pe generic, impresia pe care am avut-o a fost că
povestea se schimbase mult.
După care, în toamna anului 1999, misterul s-a risipit. Prin
amabilitatea unei prietene, Tracey Rosenberg, am primit cadou un
exemplar dintr-o ediţie de buzunar a unui roman de John Varley
intitulat Millennium (Berkley
Books, New York, 1985). L-am parcurs şi am aflat că romanul era
veriga de legătură dintre schiţa „Raid aerian” şi film.
Să vă spun şi dumneavoastră despre ce e vorba:
Millennium este structurat pe
două fire narative. Cel dintîi e relatat de Louise Baltimore, o
tînără din viitorul îndepărtat. În lumea ei, omenirea se stinge
din cauza unor maladii genetice, iar Consiliul Programatorilor, ales
şi ghidat de un computer superinteligent, trimite misiuni în trecut
pentru a salva victimele unor catastrofe aviatice sau navale şi
pentru a le aduce în viitor. Louise conduce astfel de misiuni –
numai că, într-una din ele, un dispozitiv paralizant este lăsat în
urmă, în 1980, iar Louise trebuie să se întoarcă şi să-l
recupereze înainte ca descoperirea acestuia de către localnici să
işte un val de schimbări istorice care să-i distrugă lumea.
Cel de-al doilea fir narativ e relatat de un bărbat din „prezent”,
Bill Smith, care anchetează ciocnirea a două avioane în Bay Area,
în 1980. Dovezile pe care le descoperă sînt din ce în ce mai
stranii (spre exemplu, care ar fi şansele ca absolut toţi pasagerii
dintr-un avion să fi mîncat carne de pui simultan?), iar o tînără
foarte atrăgătoare apare din cînd în cînd ca să verse
„accidental” ceşti cu cafea peste magnetofoane cu convorbiri
înregistrate la bordul aeronavelor avariate. Şi Bill caută cu
încăpăţînare dezlegarea misterelor.
Cele două fire narative converg treptat, iar finalul romanului este
foarte spectaculos. Trebuie să remarc că John Varley a construit
intriga cu grijă, complicînd situaţia, sporind suspansul şi
crescînd miza de la un capitol la altul. De asemenea, paradoxurile
temporale sînt structurate interesant.
Un alt aspect
demn de menţionat ar fi acela că fiecare dintre capitole poartă un
titlu de povestire sau roman SF despre călătorii în timp, precum
Maşina timpului,
Ecce
homo
sau Sfîrşitul Eternităţii.
Aşa
încît, pe lîngă plăcerea unei poveşti bine spuse, cititorii
înveteraţi mai au şi bucuria de a recunoaşte conexiuni
intertextuale cu lucrările de referinţă ale acestui subgen.
Desigur, unii dintre dumneavoastră
se întreabă de ce ar trebui să scriu despre un roman din 1983
într-o rubrică intitulată „Literatură contemporană”. La urma
urmei, Millennium nici
măcar nu a fost publicat în acest... mileniu.
Răspunsul este că anul acesta, prin grija domnului Mihai Dan
Pavelescu, la noi în ţară a apărut traducerea acestui roman în
cadrul colecţiei Epsilon de la Editura Trei. Puteţi afla mai multe
detalii despre ediţia română aici.
Vă doresc lectură plăcută.
(P.S. Fie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina oficială de web la adresa:http://sites.google.com/site/florinpitea/. Lectură plăcută!)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu