În luna mai a acestui an, prin
amabilitatea editorului Cristian Popescu, am primit cadou un exemplar
din volumul de proză scurtă al lui Doru Stoica Între
bariere (Editura Millennium
Books, Satu Mare, 2009). L-am parcurs abia în decembrie, în două
zile. Să vă spun şi dumneavoastră ce am aflat:
Schiţele şi povestirile din acest volum sunt plasate într-o
localitate de câmpie din zona Ploieştiului, al cărei nume nu apare
nicăieri în carte. Personajele sunt din lumea rurală – fermieri,
navetişti şi aşa mai departe – iar unele dintre ele circulă
dintr-o poveste în alta.
O parte dintre texte sunt scrise în convenţie realistă. Cel mai
bun exemplu este „O zi”, o naraţiune la persoana întâi despre
rutina unui bărbat între două vîrste care lucrează în industria
petrolieră.
Alte texte se încadrează în categoria realismului magic. Probabil
cel mai dezvoltat şi mai reuşit dintre acestea este „Despre
chinezi, primari, burice”, în care, ca într-un vis coerent,
intriga trece de la turişti străini la o campanie electorală
locală, apoi la o epidemie de frumuseţe.
Destule dintre prozele scurte adunate în această carte sunt
încadrabile în genul ştiinţifico-fantastic. Astfel, „Interneci”
transferă protocoalele de telecomunicaţii ale Internetului în
realitatea locală a unei comune prahovene, iar „La cercuri” le
aduce localnicilor experienţa realităţii virtuale.
Stilistic, Între
bariere ilustrează
o definiţie a postmodernismului conform căreia acesta ar fi o
extensie a modernismului. Nu întâmplător, cum numeroase texte din
volum sunt scrise pe un ton colocvial, într-o versiune bine
controlată a fluxului conştiinţei, apar pe alocuri referiri la
Joyce, la Faulkner, la Céline.
Tematic, volumul
este reprezentativ pentru perioada pe care o trăim şi pentru
societatea noastră. Se disting trei generaţii de personaje: bătrâni
ocupaţi cu agricultura, navetişti între două vârste, cu slujbe
industriale, la oraş, şi tineri care fie s-au orientat spre
tehnologia informaţională, fie sunt dezorientaţi. Aceste personaje
sunt prinse într-o veşnică tranziţie de la un sistem totalitar la
o economie de piaţă, iar existenţa lor este în unele cazuri
fracturată între rolul din viaţa profesională şi cel din viaţa
particulară. De aici rezultă identităţi fragmentare,
contradictorii, şi vieţi fără noimă. Câteva exemple i-ar
include pe Calistrache din „Între bariere” (care are o soţie
acasă şi o alta în trenurile cu care face naveta) şi pe Ana din
„La cercuri” (care îi e fidelă soţului în realitate, dar are
un amant în mediul virtual).
Tocmai
pierderea sensului, a rostului oamenilor, în tranziţia fără
sfârşit a societăţii se află şi în subtextul unor parabole
precum „Despre şoferi” sau „Documentar”. Iar ca mărturie
literară despre România postdecembristă, Între bariere
merită (păstrând proporţiile)
un loc pe raftul unde ţineţi Noapte
bună, copii! de
Radu Pavel Gheo. Pe bună dreptate, volumul de debut al lui Doru
Stoica a fost distins cu Premiul Vladimir Colin în 2011.
(Imaginile
cu coperta cărţii Între bariere apar
cu permisiunea editorului Horia Nicola Ursu, căruia îi mulţumesc
pe această cale pentru amabilitate.)
(P.S. Ediţia a doua a romanului meu Anul terminal poate fi comandată online, urmînd sugestiile de pe această pagină. Fie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina oficială de web la adresa:http://sites.google.com/site/florinpitea/. Lectură plăcută!)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu