În
ultima decadă a lunii mai, prin bunăvoinţa lui Bogdan Tudor
Bucheru şi a surorii lui, Mădălina Bucheru, am primit cadou un
exemplar dintr-un roman recent de Walter Jon Williams, Deep
State (Editura
Orbit, New York, 2011). L-am parcurs abia în perioada mai-iulie
2012. Să vă spun şi dumneavoastră ce am aflat:
Deep
State este
continuarea directă a romanului This
Is Not a Game.
De această dată, într-un viitor apropiat plasat peste aproximativ
cinci ani, protagonista Dagmar şi compania ei de jocuri pentru
realităţi alternative au un contract în Turcia pentru un joc
asociat cu cel mai recent film din seria James Bond. Numai că un
grup de generali vîrstnici tocmai a dat o lovitură de stat, iar o
agenţie americană de operaţiuni speciale o contactează pe Dagmar
pentru a pune la punct o revoluţie de catifea. (În sinea ei,
protagonista bănuieşte că operaţiunea din Turcia este de fapt o
repetiţie generală pentru altă revoluţie de catifea, mult mai
amplă, care ar putea fi iscată în Rusia.)
Ca
urmare, sub îndrumarea agentului Lincoln Jennings, Dagmar şi
angajaţii ei se instalează în partea turcească a insulei Cipru
şi, sub scuza jocurilor pentru realitate alternativă, organizează
demonstraţii paşnice în locuri precum Istanbul şi Antalya. Din
păcate, unii dintre subordonaţii protagonistei se dovedesc a fi
colaboratori cu autorităţile turce, iar Dagmar scapă cu greu
dintr-o tentativă de asasinat.
Pe
măsură ce revoluţia de catifea capătă amploare, regimul
generalilor face eforturi din ce în ce mai disperate ca să ţină
lucrurile sub control. Astfel, spre finalul romanului, porţiunea
turcească a Internetului este închisă, iar Dagmar şi
colaboratorii săi se văd nevoiţi să apeleze la un protocol de
telecomunicaţii mult mai vechi pentru a putea continua operaţiunea.
În
cele din urmă, însoţită de iubitul său turc, Dagmar ajunge în
Uzbekistan pe urmele celui care are codurile pentru închiderea unor
porţiuni de Internet şi, după un punct culminant cu urmăriri şi
schimburi de focuri, situaţia este salvată şi lucrurile revin la
normal.
Poate
că cel mai evident lucru la care ne putem gîndi după o primă
lectură a romanului Deep
State este
că asemenea revoluţii de catifea au avut deja loc în Orient, în
Egipt, Libia şi Siria. Partea interesantă este însă că
revoluţiile acestea, sprijinite de site-uri de socializare precum
Facebook şi Twitter, s-au petrecut în 2011 după
publicarea acestui roman, nu înainte. Din acest punct de vedere, cu
toate că Deep
State este
prezentat ca un techo-thriller, el demonstrează că Walter Jon
Williams e autor SF în adevăratul înţeles al sintagmei: un
scriitor atent la tendinţe tehnologice şi sociale emergente şi
dornic să extrapoleze pe marginea lor.
Un
aspect al acestui roman care mi-a atras atenţia este documentarea
minuţioasă pe care autorul a făcut-o în privinţa Turciei şi a
insulei Cipru. Acţiunea se mută frecvent în locuri ca Ankara,
Istanbul, plaja Afroditei, iar scenele sînt adesea pline de detalii
locale interesante referitoare la arhitectură, vestimentaţia
localnicilor, arta culinară şi altele. Din acest punct de vedere,
Deep
State ilustrează
pe deplin metoda de lucru a lui Walter Jon Williams – şase luni
pentru documentarea necesară unui roman, şase luni pentru scrierea
lui.
Alt
aspect al romanului îl constituie latura tehnologică, de la cultura
web asociată cu jocurile de realităţi alternative la dronele
folosite de protagonişti pentru a ataca aparatele de supraveghere
ale autorităţilor sau la protocoalele de telecomunicaţii necesare
pentru funcţionarea Internetului. Şi aici, documentarea autorului
este minuţioasă şi folosită adecvat. Pînă şi literele
utilizate de personaje din Turcia în mesajele către alţi jucători
au diacritice locale.
Dar
Deep
State este
mai mult decît un techo-thriller. O tehnică literară pe care
Walter Jon Williams a ajuns să o stăpînească la perfecţie este
cea a integrării caracterizării personajelor, relaţiilor dintre
personaje şi dezvoltării intrigii. Astfel, protagonista Dagmar
pendulează între organizarea profesională a acestei campanii
mediatice neobişnuite, crize provocate de trauma din Indonezia (în
evenimente relatate pe larg în primul roman al seriei, This
Is Not a Game),
relaţia amoroasă cu Ismet şi eforturile de detectiv amator pentru
a-i depista pe trădătorii din organizaţia ei.
Pe
ansamblu, Deep
State a
meritat timpul petrecut cu lectura, iar dincolo de calităţile sale
literare şi de valoarea lui de divertisment rămîne elementul de
avertisment legat de subversiune, de manipularea mediatică şi de
revoluţiile bazate pe site-urile de socializare. Şi, cum toate cele
bune sau rele sînt trei, anul acesta Walter Jon Williams a completat
trilogia despre Dagmar cu un ultim roman, The
Fourth Wall. Dar
despre acela am să vă relatez cu altă ocazie...
(P.S. Noul meu roman Anul terminal poate fi comandat acum online de pe site-ul Editurii Audiosfera, aici. Fie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina oficială de web la adresa: http://sites.google.com/site/florinpitea/. Lectură plăcută!)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu