sâmbătă, 2 iulie 2011

Alexander von Schönburg, "Arta de a scăpăta cu stil" (2005)

În iunie 2011, am achiziţionat de la Librăria Eminescu un exemplar cartonat din volumul contelui Alexander von Schönburg Glachau "Arta de a scăpăta cu stil - mai puţin înseamnă mai mult" (Editura Nemira, Colecţia Bonton aristocrat, Bucureşti, 2011). Părea să fie un fals tratat filosofic, asemănător cu volumul "Cum am ales libertatea" de Tom Hodgkinson. Am parcurs această lucrare în cîteva zile. Şi iată ce am aflat:

Prefaţa este semnată de Rodica Binder şi se intitulează "Alchimia declinului". Succint, ne prezintă tema cărţii, cîteva informaţii despre autorul acesteia şi depre parcursul său profesional, precum şi cîteva cugetări pe marginea distincţiei dintre "a fi" şi "a avea".

Prima parte a volumului tratează despre necesitatea de a economisi şi a trăi în cumpătare, apoi despre eroi ai pauperităţii - fie că este vorba despre persoane ca actorul Helmut Berger, despre oraşe ca Pisa sau despre ţări întregi precum Ungaria.

Partea a doua, mult mai amplă, discută chestiuni legate de bani, de locuinţă, de dietă, de exerciţiile fizice, de automobile şi călătorii, de vestimentaţie şi de consumul de produse culturale, precum şi de educarea copiilor şi de mersul la cumpărături. Foarte frecvent, autorul oferă exemple privitoare la echilibru, cumpătare şi autocontrol, precum şi contraexemple care ţin de exces şi de risipă.

Partea a treia, mult mai succintă, contrastează "Sărmanii bogaţi" şi lucrurile care ne îmbogăţesc cu adevărat în viaţă. Potrivit autorului, recesiunea economică reprezintă o şansă de a redescoperi valorile umane şi comuniunea.

Volumul se încheie cu un glosar amuzant, în care întîlnim definiţii atît pentru lanţuri de magazine cît şi pentru... Regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii.

Cu toate că pe alocuri exemplele de "stil" în arta de a scăpăta alese de autor sînt nelalocul lor (William S. Burroughs, ca să amintesc numai unul), pe ansamblu volumul îmbină foarte ingenios experienţa de viaţă a contelui Alexander von Schönburg Glachau, studiile de caz şi consideraţiile de ordin general. Departe de a fi un tratat sec sau o predică moralizatoare, "Arta de a scăpăta cu stil" e o lectură agreabilă, adesea amuzantă, şi cu numeroase sfaturi practice. V-o recomand cu plăcere.

(P.S. Fie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina oficială de web la adresa: http://sites.google.com/site/florinpitea/. Lectură plăcută!)

4 comentarii:

bogdan spunea...

haha, sună bine, cu dedicație pentru vremurile pe care le trăim. o voi căuta și eu, chiar zilele acestea.

Florin Pîtea spunea...

@bogdan Lectură plăcută! Eu am apreciat-o - cu unele mici rezerve - avînd în vedere că, spre deosebire de anumite reviste cu foi lucioase, încurajează cumpătarea, nu risipa.

vladimir b. spunea...

ieri din goana bicicletei am zărit în vitrină la Nemira un al volum al lui, proaspăt apărut: "Lexiconul initulităţii, un mic vademecum al rafinamentului". Aşa titluri nu au cum să te lase indiferent! Am cumpărat şi am "îngurgitat" cartea. Scrisă cu umor, cu analiză a vieţii publice, cu accent desigur pe Germania, cartea are menirea să te binedispună cu adevărat. Dar după ce te amuzi - cazi pe gînduri, dar mult diferit decît la cărţile lui Coehlo, de pildă...Von Schonburg vine din lumea glamour-ului, din presa cu glanţ, ştie din interior dimensiunea falsă şi flască a luxului contemporan. Tocmai de aceea, propune cumpătarea, refuzul multor nimicuri care ni se pare că ne înnobilează existenţa. De fapt, o şufrezeşte şi o fac ridicolă...

Anonim spunea...

Citesc chiar acum cartea, o lectura pe cit se poate de agreabila si invataminte de viata cit se poate de potrivite pt timpurile pe care le traim...recomand nu numai citirea, dar si punerea in aplicare a sfaturilor sale!