sâmbătă, 4 martie 2023

J. David Spurlock, "Fantastic Paintings of Frazetta" (2020)

Imagine preluată de pe situl BlackGate.com

În prima decadă a lunii februarie 2023, prin amabilitatea domnului director Vlad Niculescu și a colegilor săi de la librăria Cărturești & Friends de pe Strada Edgar Quinet din București, am achiziționat, la preț promoțional, un exemplar dintr-un album de artă intitulat: Fantastic Paintings of Frazetta (editura Vanguard Productions, Mesquite, TX, 2022). L-am parcurs în aceeași zi.

Și iată ce am aflat:


Ceea ce surprinde mai întâi în privința albumului este mărimea - 37 cm pe 27 cm. Chiar și pentru un album de artă în ediție cartonată, aceste dimensiuni sunt considerabile - mai ample, de pildă, decât cele ale volumului Frazetta Book Cover Art, apărut la aceeași editură.

Fantastic Paintings... cuprinde o introducere de Michael Whelan, o prezentare amplă în care autorul, J. David Spurlock, prezintă cariera lui "Fantastic" Frank Frazetta și influența exercitată de picturile sale asupra altor artiști grafici contemporani de prim-rang, precum și asupra unor cineaști de mare importanță, o galerie cu lucrări de Frank Frazetta (majoritatea din domeniul fantastic și S.F.), respectiv o postfață de Frank Frazetta, Jr., în care e subliniată latura umană a artistului plastic.

Am fost plăcut impresionat de maniera judicioasă în care au fost selectate lucrările prezentate în album, de modul în care, adesea, au fost grupate schițe sau versiuni timpurii ale unei picturi, reproduceri ale copertelor de carte sau ale afișelor de film în care fusese încorporată pictura, imaginea de mari dimensiuni a versiunii finale a picturii, precum și, în câteva cazuri, un plan-detaliu semnificativ.

De asemenea, am apreciat informațiile furnizate în fiecare caz, precum titlul lucrării, materialele folosite pentru pictură, contextul în care a fost publicată lucrarea în cauză, respectiv câte un citat relevant (inclusiv, în unele cazuri, de la artistul plastic).

Nu în ultimul rând, țin să subliniez deosebita calitate a albumului, atât sub aspectul tehnoredactării, cât și în privința hârtiei și tiparului. Începând cu coperta color în policromie și cu filele care țin interiorul atașat de coperte, continuând cu pagina de gardă și cu fabuloasa pagină de titlu, și până la ultima pagină, unde sunt prezentate alte albume apărute la aceeași editură și dedicate artei grafice a lui Frank Frazetta, Fantastic Paintings... reprezintă o încântare pentru bibliofili. Ca urmare, acest album va rămâne la loc de cinste în colecția mea - și doresc să îi mulțumesc, pe această cale, domnului director Vlad Niculescu pentru amabilitatea cu care mi-a comandat un exemplar.

Firește, un asemenea periplu prin arta fantastică nu putea decât să mă încurajeze să parcurg sau să reiau și alte albume din colecție, precum unele create de către artistul spaniol Luis Royo. Însă, despre acelea, am să vă dau detalii cu alte ocazii tot aici, la Țesătorul.


(Cel mai recent volum al meu, Fierul și fiara, a apărut în iunie 2022 la Crux  Publishing și poate fi comandat aici.)   

Niciun comentariu: