De scriitoarea Ana-Maria Negrilă mă leagă o
îndelungată prietenie și camaraderie literară. Ne-am făcut
debutul literar la începutul anilor 1990, aproape simultan, și am
studiat la aceeași universitate. Ca orientare literară, am fost
amândoi în aripa moderată a mișcării cyberpunk,
căci scriam și publicam texte care aveau ceva mai mult în comun cu
primul roman al lui Dănuț Ungureanu decât cu lucrările-manifest
ale Celor Care Nu.
Tot în anii '90
ne întâlneam periodic pentru discuții literare cu alți prieteni
și colegi scriitori, precum Sebastian A. Corn și Mirel Palada. Iar,
ca urmare a conversațiilor pe marginea unei povestiri de-a
Anei-Maria, „Când îngerii se prăbușesc”, am sfârșit prin a
scrie un roman*.
Spre finalul anilor '90, la ințiativa colegei mele scriitoare, s-a
constituit un grup literar, Kult, din care mai făceau parte Costi
Gurgu, Bogdan Tudor Bucheru, Jean Lorin Sterian. Sub această egidă,
au apărut nu mai puțin de trei antologii de literatură fantastică.
Ceva mai târziu,
în perioada 2004 – 2006, în cadrul unei colecții de ficțiune
speculativă românească pe care o coordonam la Editura Diasfera, au
apărut primele două volume ale Anei-Maria Negrilă. Cel dintâi era
o culegere de proză scurtă fantastică, Orașul
ascuns,
cu povestiri plasate în versiuni reinventate ale Bucureștiului.
Al doilea, în
schimb, a fost un roman, Împăratul
ghețurilor
– o încununare a eforturilor colegei mele pe tărâmul literaturii
cyberpunk.
Pe lângă elementele de înaltă tehnologie și viață josnică
specifice acestei convenții literare, Ana-Maria a inclus și
elemente de satiră social-politică, antropologie, ezoterism. Nu am
fost deloc surprins când, la mai multe luni după publicare,
Împăratul ghețurilor a
fost distins cu Premiul Vladimir Colin.
A survenit apoi o
lungă tăcere literară. (Poate pentru că Ana-Maria a urmat mai
sistematic decât mine îndemnul regretatului nostru prieten comun,
Liviu Radu, care ne sfătuia întâi să ne realizăm profesional și
pe urmă să ne apucăm temeinic de scris.) Ne-am reîntâlnit
ocazional în sumarul câte unei antologii, ca, de exemplu, Dincolo de noapte,
îngrijită de Oliviu Crâznic, însă, cu excepția unor republicări
în format electronic, vocea literară a Anei-Maria nu prea se mai
auzea.
Iată totuși că,
la un deceniu de la apariția Împăratului
ghețurilor,
colega mea scriitoare revine cu un roman mai vast și mai ambițios,
Regatul sufletelor pierdute (Crux Publishing, București, 2016) –
primul dintr-o serie space opera.
Când spun „vast”, mă gândesc la dimensiuni comparabile cu
Primăvara Helliconiei.
Când spun „ambițios”, mă gândesc la o structură narativă
multi-plan precum cea din Dune.
Iar când spun „space opera”,
mă gândesc la o societate imaginară complexă de genul celor din
Seria Culturii.
Cadrul în care se desfășoară romanul este generos – o planetă
extrasolară colonizată de descendenții unor astronauți tereștri.
Pe de o parte, statele întemeiate de aceștia sunt într-un proces
dinamic de rearanjare a relațiilor de putere – proces din care nu
lipsesc spionajul, trădările și asasinatul. Pe de altă parte,
tehnologiile utilizate de personaje permit abordări inedite ale
activităților umane – fie că vorbim despre perpetuarea
conducerii religioase, despre consolidarea puterii politice sau
despre disimularea agenților secreți într-o societate inamică.
Personajele, la
rândul lor, sunt diverse – de la prinți convertiți la formatul
numeric la agenți dubli cu puteri extrasenzoriale, la creiere
vegetale și la postumani cvasiinvincibili creați prin inginerie
genetică. Și, asemenea unor maeștri SF de pe alte meleaguri,
precum Bruce Sterling, Iain M. Banks sau Greg Bear, Ana-Maria Negrilă
ne invită să aflăm în ce măsură a mai rămas umană o
conștiință ce s-a plimbat cu ajutorul nanotehnologiei dintr-un
corp în altul, ori o ființă care, prin mijloace artificiale, a
trecut de centenar, sau una care a fost creată într-o cuvă, mai
degrabă decât zămislită într-un pântec de femeie – și în ce
măsură, între personajele postumane, conflictele au rămas
esențialmente umane.
Miza acestui
conflict ce implică zeci și zeci de personaje este mai mare decât
însăși lumea în care se desfășoară acțiunea romanului, iar
unde vor ajunge evenimentele din serie numai autoarea știe.
Deocamdată, îi urez Anei-Maria Negrilă: „Bine ai revenit!” –
iar pe dumneavoastră vă invit să explorați Regatul sufletelor pierdute.
*Mă
tem că unele persoane nu știu unde să se oprească atunci când
își susțin punctul de vedere. Nu dau nume.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu