miercuri, 19 martie 2014

Marian Truţă (redactor-şef), "CPSF 11" (2013)

Spre finalul lunii noiembrie 2013, la Tîrgul de Carte Gaudeamus de la Romexpo, am primit, prin amabilitatea reprezentantei de atunci pentru relaţii publice a Editurii Nemira, domnişoara Maria Galan, cîteva volume. Printre acestea se afla şi numărul al unsprezecelea al Colecţiei de Povestiri Ştiinţifico-Fantastice Anticipaţia, apărut în îngrijirea domnului Marian Truţă.

Am citit CPSF 11 la început de martie 2014. Şi iată ce am aflat:

Prima povestire (şi cea mai reuşită) îi aparţine lui Ted Chiang şi se intitulează "Expiraţie". Protagonistul-narator se referă la sine însuşi şi la semenii săi ca fiind oameni, însă cititorii descoperă că personajele sînt roboţi acţionaţi cu argon comprimat. Protagonistul-narator îşi pune întrebări filosofice ("Ce procese permit existenţa?" sau: "Pe ce anume se bazează conştiinţa de sine?"), însă caută răspunsuri pe cale ştiinţifică, experimentală. Iar unele dintre răspunsuri sînt cu adevărat neliniştitoare... (De remarcat traducerea îngrijită realizată de domnul Cristian Tamaş.)

Următoarea povestire este de Stephen King şi se numeşte "Herman Wouk încă trăieşte". E o povestire realistă cuminte (nici fantastică, nici SF, nici horror) în care se întretaie două planuri narative. Pe unul dintre ele, două mame singure cu prea mulţi copii din prea multe căsnicii ratate cîştigă un premiu la o loterie şi pleacă să petreacă la un sfîrşit de săptămînă într-o dubiţă închiriată. Pe celălalt, un cuplu ajuns la vîrsta a treia e în drum spre o lectură publică şi poposeşte într-un refugiu, pe marginea autostrăzii, ca să ia masa la iarbă verde. Traducerea Ruxandrei Toma este frumos realizată, însă povestirea propriu-zisă este o ilustrare perfectă a ceea ce înţeleg prin literatură de consum - se citeşte, se uită pe banchetă, în tren, şi se şterge din amintire a doua zi.

CPSF 11 conţine şi prima parte a unei nuvele de Mihnea Columbeanu, "* * *". Protagonistul-narator asistă la efectele culturale şi sociale ale sosirii extratereştrilor pe Pămînt. Aceştia, scunzi şi foarte paşnici, provin de pe planeta Alaalla şi se înmulţesc foarte repede. Ca urmare, unii pămînteni devin ostili, în vreme ce alţii caută să-i protejeze pe noii-veniţi şi să-i ajute să se integreze în societatea umană. Discursul protagonistului este fragmentat, uneori incoerent, deoarece acesta a suferit o traumă majoră cu cîţiva ani mai înainte. Soţia sa, care pe atunci avea o sarcină într-un stadiu foarte avansat, a fost zdrobită într-un moment de panică incontrolabilă colectivă pe un stadion. În "prezent", Greg Goliath s-a împrietenit cu o familie de allani. (Iar continuarea poveştii am aflat-o din CPSF 12-13.)

Sumarul acestui număr se încheie cu o amplă cronică de carte dedicată de colegul meu, Oliviu Crâznic, unui volum de Ana-Veronica Mircea, Floarea de loldilal. Avînd în vedere entuziasmul cu care scrie Oliviu despre această carte, probabil că am s-o citesc şi eu în viitorul apropiat.

Pe ansamblu, CPSF 11 a meritat timpul petrecut cu lectura. Am remarcat coperta biomecanică realizată de artistul grafic Tudor Popa, fotografiile şi lucrările grafice interesante din interior, precum şi faptul că, faţă de alte numere CPSF, acesta a avut un număr de pagini mai consistent (80, mai exact). Un punct mai puţin bun mi s-a părut dispariţia notelor biobibliografice de la începutul fiecărei povestiri. Acestea aveau un rol informativ şi educativ, în special pentru cititorii mai tineri ai revistei, şi readucerea acestor note în numerele viitoare ale CPSF ar fi binevenită.

Puteţi comanda şi dumneavoastră un exemplar din CPSF 11 aici, la un preţ foarte atrăgător. În ceea ce mă priveşte, imediat după ce am terminat numărul 11 l-am început pe următorul - unul dublu. Dar despre acela am să vă relatez cu alt prilej.

(P.S. Ediţia a doua a romanelor mele Gangland şi Anul terminal poate fi comandată online, urmînd sugestiile de pe această paginăFie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina oficială de web la adresa: http://sites.google.com/site/florinpitea/Lectură plăcută!) 

Niciun comentariu: