duminică, 28 octombrie 2012

Michael Powell, "The Mammoth Book of Great British Humour" (2010)

La finalul lunii octombrie, 2012, am păţit un accident cu calculatorul şi am rămas fără acces la Internet. Ca urmare, prin amabilitatea vechiului meu prieten Liviu Moldovan, am avut o cazia să citesc o antologie îngrijită de Michael Powell şi intitulată The Mammoth Book of Great British Humour (Editura Robinson, Grupul Editorial Constable & Robinson, Londra, 2010). Am parcurs-o în trei zile.

Şi iată ce am aflat:

Antologia cuprinde citate dintr-o diversitate de surse: scriitori, poeţi, dramaturgi, filme, seriale TV, politicieni, comentatori sportivi, actori, regizori, membri ai familiei regale, muzicieni, ziarişti. Cele mai multe citate provin de la personalităţi contemporane, însă unele sînt din surse istorice celebre, precum scrierile lui Christopher Marlowe, William Shakespeare, Charles Dickens, Samuel Pepys, Jonathan Swift sau Lord George Gordon Byron.

Cartea e organizată tematic, pe capitole, începînd cu "Sfaturi" ("Advice") şi "Închipuiri" ("All in the Mind") şi terminînd cu "Galezii" ("The Welsh") şi "Munca" ("Work"). De regulă, citatele sînt scurte, între un rînd şi o jumătate de pagină, iar tehnoredactorul a făcut o treabă excelentă, alternînd paragrafele cu litere mari cu cele cu litere mici, sau pe cele pe fond alb cu cele pe fond gri.

E greu să parcurgi o asemenea antologie fără să rîzi pe înfundate, sau uneori în gura mare, şi e încă mai greu să te amuzi fără să le împărtăşeşti celor din jur cîte un citat foarte hazliu. Şi, cu toate că la loc de cinste în antologie stau puzderie de citate din Oscar Wilde, George Bernard Shaw şi John Lennon, şi destule din Terry Pratchett, George Mikes şi John Cleese, am să redau mai jos două pasaje din surse mult mai comune.

Cel dintîi se referă la vreme şi provine din ziarul Aberdeen Evening Express:

"La punctul de maximă intensitate al vijeliei, comandantul portului a contactat prin radio pe cineva din paza de coastă şi i-a cerut să estimeze viteza vîntului. Acesta a replicat că îi pare rău, însă nu are un anemometru. Cu toate acestea, dacă informaţia era de vreun ajutor, vîntul tocmai îi zburase Land Rover-ul de pe faleză."

Cel de-al doilea este un anunţ făcut în metroul londonez de către un conductor:

"Doamnelor şi domnilor, îmi cer scuze pentru întîrzierea cu care vi se oferă serviciul de transport. Ştiu că muriţi cu toţii de nerăbdare să ajungeţi acasă, cu excepţia cazului, fireşte, în care se întîmplă să vă fi căsătorit cu fosta mea soţie, în care caz veţi dori să treceţi pe magistrala care duce spre vest şi să mergeţi în direcţia opusă."

Alte citate nu am să vă mai ofer. Nici n-am să menţionez că veţi întîlni în acest volum vorbe de duh de la Lord Dunsany, J.R.R. Tolkien, Douglas Adams, Billy Connoly sau Ozzy Osbourne.

În schimb, am să vă îndemn să mergeţi în vizită la importatorii mei preferaţi de la Nautilus,  http://nautilus.ro, ca să luaţi un exemplar din The Mammoth Book of Great British Humour şi să citiţi din cînd în cînd cîte o pagină de acolo ca să vă descreţiţi fruntea.

(P.S. Noul meu roman Anul terminal poate fi comandat acum online de pe site-ul Editurii Audiosfera, aici. Fie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina oficială de web la adresa: http://sites.google.com/site/florinpitea/. Lectură plăcută!)

Niciun comentariu: