miercuri, 30 mai 2012

Acum există

În această seară am fost anunţat de către domnul editor Cristian Cârstoiu că primul tiraj al romanului meu Anul terminal a fost imprimat şi este gata de lansare - sau, în cuvintele editorului: "Romanul de ficţiune este o realitate palpabilă." . În curînd vom avea şi celelalte date despre lansarea acestui nou roman şi vă voi informa şi pe dumneavoastră. Sper să ne vedem cu bine la Bookfest.

(P.S. Fie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina oficială de web la adresa: http://sites.google.com/site/florinpitea/. Lectură plăcută!)

Lucrurile bune...

În virtutea faptului că lucrurile bune nu se tac, trebuie să vă informez că, pe perioada tîrgului de carte Bookfest, importatorii mei preferaţi de la Nautilus, http://nautilus.ro, acordă o reducere de 20% pentru toate cărţile din librărie şi vă aşteaptă conform unui orar extins: miercuri - vineri 9.00 - 19.00, sîmbătă 10.00 - 19.00, duminică 10.00 - 16.00. Astăzi, cînd i-am vizitat, am achiţionat trei antologii superbe: The Mammoth Book of Nebula Awards SF, alcătuită de Kevin J. Anderson, The Mammoth Book of SF Wars, îngrijită de Ian Watson şi Ian Whates şi The Mammoth Book of Steampunk, editată de Sean Wallace. Pe măsură ce am să parcurg aceste volume am să vă relatez şi dumneavoastră despre ele pe blogul "Ţesătorul", însă deocamdată vă invit să nu lăsaţi să vă scape această ocazie rară de la Nautilus.

(P.S. Fie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina oficială de web la adresa: http://sites.google.com/site/florinpitea/. Lectură plăcută!)

luni, 21 mai 2012

O confesiune tardivă şi deloc surprinzătoare

În cadrul campaniei de promovare a antologiei Dincolo de noapte, a cărei lansare urmează să aibă loc pe 2 iunie la Bookfest, antologatorul Oliviu Crâznic şi editorul Horia Nicola Ursu i-au invitat pe autorii antologaţi să scrie cîte un "Making of..." în buna tradiţie iniţiată cu volumul Steampunk - A doua revoluţie. Ca urmare, am făcut o confesiune tardivă şi deloc surprinzătoare din care veţi afla cîte ceva despre autor, dar absolut nimic despre schiţa gotică pe care o voi publica în antologie. Vă invit să parcurgeţi acest articol pe Galileo Online, aici. Lectură plăcută!

(P.S. Imaginea copertei acestei antologii a fost reprodusă aici cu permisiunea editorului Horia Nicola Ursu, căruia îi mulţumesc pe această cale. Fie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina oficială de web la adresa: http://sites.google.com/site/florinpitea/. Lectură plăcută!)

marți, 15 mai 2012

O ştire înfiorătoare

Ieri, pe Galileo Online, s-a anunţat că la Bookfest, pe 2 iunie, Editura Millennium Books va lansa antologia Dincolo de noapte: 12 feţe ale goticului. Schiţele şi povestirile din cuprinsul ei, toate inedite, se încadrează în literatura gotică şi probabil le vor provoca fiori reci cititorilor. La scurt timp, scriitorul şi antologatorul Oliviu Crâznic a anunţat la rîndul său ştirea pe blogul personal, oferind noi detalii. Ştirea a fost difuzată cu entuziasm în mediul virtual, iar astăzi, tot pe Galileo Online, au apărut noi informaţii, inclusiv sumarul antologiei. Şi îmi face plăcere să vă informez că, printre nume de marcă ale literaturii fantastice româneşti, precum Liviu Radu, Ana-Maria Negrilă, Oliviu Crâznic, Ştefana Czeller sau Dan Doboş, se află şi un anume Florin Pîtea cu o schiţă intitulată "Văgăuna bîntuită". Sper să ne vedem cu toţii sănătoşi la lansare.

(P.S. Imaginea copertei acestei antologii a fost reprodusă aici cu permisiunea editorului Horia Nicola Ursu, căruia îi mulţumesc pe această cale. Fie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina oficială de web la adresa: http://sites.google.com/site/florinpitea/. Lectură plăcută!)

vineri, 11 mai 2012

Ted Chiang, "The Lifecycle of Software Objects" (2010)

În vara anului 2011, prin amabilitatea autorului Ted Chiang şi a celor ce lucrează la editura Suberranean Press, am avut ocazia să citesc nuvela "The Lifecycle of Software Objects". Am descărcat-o gospodăreşte de la adresa aceasta, am pus-o în pagină, am imprimat-o şi am legat-o, după care, pînă să-i pun nişte coperte şi să o citesc, s-a făcut... primăvara lui 2012. (Internetul e de vină.)

Să vă spun şi dumneavoastră ce am aflat:

"The Lifecycle of Software Objects" se poate încadra ca temă în subgenul postcyberpunk. Tratează despre crearea unor entităţi informaţionale, numite "digienţi", pe care o companie, Blue Gamma, le oferă ca produse comerciale. Digienţii pot învăţa diverse abilităţi şi îşi pot dezvolta inteligenţa, însă pentru asta, ca şi oamenii, au nevoie de interacţiune socială şi de acces la surse de informaţii.

Ca urmare, personajele principale umane din nuvelă, Ana Alvarado şi Derek Brooks, sînt implicate în crearea şi dezvoltarea digienţilor. Din păcate, succesul pe piaţă al acestor entităţi este destul de limitat, apoi compania care i-a creat se închide, iar mediul virtual pentru care fuseseră proiectaţi este înglobat de un altul, ceea ce presupune fie abandonarea digienţilor, fie adaptarea lor la noul mediu virtual cu nişte costuri prohibitive.

Pe măsură ce opţiunile se restrîng, protagoniştii se confruntă cu probleme economice şi cu dileme etice. Finalul nuvelei arată nu numai cît au evoluat digienţii, ci şi în ce fel s-au schimbat protagoniştii.

Ca stil, "The Lifecycle of Software Objects" aminteşte întrucîtva de povestirile timpurii ale lui Greg Egan - puţine detalii senzoriale din "lumea reală" a personajelor umane, puţine amănunte despre viaţa acestor personaje dincolo de conflictul în care sînt prinse şi o preponderenţă a ideilor faţă de observaţie. Pe ansamblu, senzaţia este că povestea aceasta s-ar putea întîmpla cam oriunde într-o ţară vorbitoare de limbă engleză, căci elementele de culoare locală lipsesc aproape cu desăvîrşire.

Tocmai ca urmare a acestei sărăcii a detaliilor, personajele lui Ted Chiang nu reuşesc să işte simpatia cititorilor. Iar dacă ideile se doreau a fi punctul forte al nuvelei, atunci "The Lifecycle of Software Objects" păcătuieşte prin faptul că nu îşi duce ideile pînă la nişte consecinţe ultime (şi extreme), în maniera literaturii SF clasice, ci mai degabă le cantonează în zona unei petite histoire cu influenţă minimă asupra lumii în general. Pentru comparaţie, ar fi bine să revedeţi la ce consecinţe a dus Charles Stross nişte idei tehnologice oarecum asemănătoare în Accelerando.

În consecinţă, oricît de drag mi-ar fi genul (post)cyberpunk şi oricît de recunoscător le-aş fi autorului şi editorilor că au oferit această nuvelă gratuit spre lectură, mă tem că nu am să parcurg "The Lifecycle of Software Objects" şi a doua oară.

(P.S. Fie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina oficială de web la adresa: http://sites.google.com/site/florinpitea/. Lectură plăcută!)

joi, 10 mai 2012

Să mă tai cu tăişul discursului tău, scrise...

Săptămîna trecută, vechiul meu prieten Florin Chirculescu (cel care foloseşte adesea pseudonimul literar Sebastian A. Corn) a publicat pe blogul său, Împricinatul de Corn - adică eu însumi, un articol extrem de relevant despre noul proiect al Legii Sănătăţii din România. Nu e prima dată cînd dumnealui abordează această chestiune spinoasă. (Sper pentru binele nostru, al tuturor, să nu fie nici ultima.) Vă sfătuiesc şi pe dumneavoastră să citiţi acest articol cu toată atenţia şi, în cazul în care consideraţi că e cazul, să îl re-postaţi şi să îl recomandaţi la rîndul dumneavoastră. Iată introducerea articolului:

(sau ceea ce nici un politician n-o să vă spună despre Legea Sănătăţii)

 Regula cinstită îmi impune ca atunci când operez un pacient să-i explic beneficiile şi riscurile intervenţiei chirurgicale. Este pasul obligatoriu prin care tu, pacientul meu, capeţi încredere în mine, medicul tău.
Iată că acum, noi toţi, pacienţi şi medici deopotrivă, ne pregătim de o operaţie dificilă. Politicienii o numesc reformă sanitară dar, câtă vreme nu ştim despre ce e vorba, ce garanţii avem că intervenţia pe care o operează statul va reuşi? Ce beneficii ne aduce? Ce riscuri are? Şi, mai ales, dispunem de alte variante în afara celor preconizate de stat?"

Continuarea poate fi citită la sursă, aici.

(P.S. Fie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina oficială de web la adresa: http://sites.google.com/site/florinpitea/. Lectură plăcută!)

miercuri, 9 mai 2012

Ţesătorul în ISF

Cu multă plăcere am aflat că, într-un articol din International Speculative Fiction despre ficţiunea speculativă românească, vechiul meu prieten Cătălin Badea Gheracostea m-a menţionat. Articolul se intitulează "Short (Hi)Story of Romanian Speculative Fiction" şi prezintă publicaţiile din spaţiul SF românesc, premiile, curentele literare din ultimele cîteva decenii, scriitorii importanţi. Mai jos puteţi parcurge un alineat în care sînt prezentate unele dintre lucrările mele, iar articolul integral poate fi accesat aici.

"I cannot finish this chapter without mentioning two more exceptions. Well, the first is not quite an exception, as being a cyberpunk author, with a PhD in it: Florin Pîtea. Two volumes of short stories, An/Organic and Necropolis (2004) and one published novel, Gangland (2006), out of several on his computer, are the most elaborate writings within the sub-genre in Romanian language. There were that good that way too often were paralleled with Gibson's and Sterling's texts, by benevolent, but not very attentive critics. I say that because Florin Pîtea has his own approach especially in building characters who, even placed in post-industrial, post-cataclysmic America, or just into an dissolute American society, have an original mind and soul, different from the flaunted models. I don't believe an American writer could have written "Sarariman", from Necropolis. It simply has a different psychology, I wouldn't say “deeper”, but “different”. The best examples for the originality of Florin Pîtea's writing are two other characters, from Gangland, this time: Maria Alonzo, the single parent, federal agent who was laid off and takes a contract to find a teenager in Gangland; the “Father”, the teenager who takes care of younglings in Gangland. Both of them are humane not through their heroics, but for doing what they are supposed to do, by their own code, despite their heroics. Pîtea received for these books the Vladimir Colin award twice." (Cătălin Badea Gheracostea, "Short (Hi)Story of Romanian Speculative Fiction", p. 12)

(P.S. Fie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina oficială de web la adresa: http://sites.google.com/site/florinpitea/. Lectură plăcută!)

Ţesătorul la SRSFF

Un nou fragment din romanul meu Anul terminal, aflat în curs de publicare, a apărut pe site-ul SRSFF prin amabilitatea domnului Eugen Lenghel. Fragmentul, intitulat "Cu spatele la dig", poate fi parcurs aici. Vă doresc lectură plăcută!

(P.S. Fie că îmi scrieţi numele Pîtea, Pitea, Patea sau Pâtea, vă invit să îmi vizitaţi pagina oficială de web la adresa: http://sites.google.com/site/florinpitea/. Lectură plăcută!)